onsdag 23 november 2011

#tjusningenmedvalp

#tjusningenmedvalp är min egna hashtag på twitter där ni kan följa mina fram- och motgångar med Diesel. Diesel är, för er som inte vet, min nu sju månader gamla amstaffvalp. Det ni främst kommer att få läsa om just nu är motgångarna då hon precis gått in i den värsta valpperioden - trotsåldern. Dessvärre är det inget hon går igenom på några veckor utan vi (jag, christian och alla andra i hennes närhet) får stå ut till sensommaren nästa år. Sen att hon är den klart mest envisa sortens hund gör inte saken lättare för oss, men ju hårdare arbete man lägger ner nu desto bättre hund kommer hon att vara när hon mognat.

Igår var den värsta dagen hittills. Till att börja med hade hon och jag ett 20min långt mind war i spåret för att hon vägrade ligga på kommando. Det slutade med att jag, efter 20 minuter alltså, fick brotta ner henne och sen tvinga henne att ligga kvar tills jag sa att hon fick resa sig. Under dessa 20 minuter stod vi mitt emot varandra och tittade åt varsitt håll. Ingen tänkte ge sig. Men är det något jag lärt mig gällande denna ras så är det att man måste vara otroligt konsekvent och inte låta hunden komma undan med något. Dagen fortlöpte som vanlig: hon slaktade sin bädd på jobbet, välte ut papperskorgarna så jag fick plocka upp chefens äckliga snusar från golvet, ylade när jag försökte prata i telefon osv osv.

Fick mig ett litet break när Christian kom och hämtade henne och kunde andas ut den sista timmen på jobbet. Åkte sedan hem och var, efter denna timmes rast från hunden, uppriktigt glad över att se henne igen, hemma, och det första hon gör är att skalla mig till näsblod medan jag försökte knyta av mig skorna. Glädjen över att se henne rann av mig i samma takt blodet rann ur näsan. Men oavsett hur jobbig hon än är just nu, och hur mycket jobbigare hon faktiskt kan bli så älskar jag henne ändlöst och vi kommer att slita igenom den här fasen för att sedan kunna glädjas resten av hennes liv åt hur fantastisk hon är. För hon kommer att bli just det - en fantastisk hund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar