onsdag 24 augusti 2011

Då börjar vi avhandlingarna

Jag tänker här med lägga en motröst mot Intensivutbildningar. Jag vet inte vad folk tror, men det går inte att skynda fram den körvana som tar år och åter år att träna fram. Det finns en anledning till att man får börja övningsköra när man är 16 - förstå vilken körvana man har på sin 18årsdag om man har kört 2 gånger i veckan i två år.

Men varför ta den långa, säkra vägen när man kan åka bort två veckor, helt utan förkunskaper, bli fullproppad med information som går in genom ena örat, stannar kvar där till teori- och körprov för att sedan vandra ut genom andra örat och aldrig återvända. Det finns ett ord för denna typ av inlärning - ytinlärning - och det står om det i körkortsboken: "Ytinlärning, det vill säga att man bara lär sig för provet, innebär att man inte söker förståelse." Om du snabbt lär in regler i minnet, glömmer du också snabbt det du lärt dig." Det gäller inte bara teorin utan även körningen. Det är dessa ytinlärda människor som vi sedan ska försöka samspela med i trafiken, om de ens vågar sig ut där. Har pratat med alldeles för många intensivkurselever som lyckats ta sitt körkort för att sedan inte våga sätta sig i bilen för att de inte kommer ihåg hur man gör eller vad som gäller var. Givetvis finns det undantag i underbarn, men dessa är sällsynta, utrotningshotade.

Intensivutbildningen är ett jävligt bra och vinnande koncept för oss trafikskolor - men vinner Nollvisionen något på det, Nollvisionen vars vision är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Det kan bli svårt att uppnå den visionen när vi skickar ut personer i trafiken som läst något om nollvision någonstans men inte kommer ihåg vart de läst de eller vad dess innebörd var. Alla trafikskolor känner till bristerna i en intensivutbilning men väljer att blunda för dem, skita i elevernas bästa och tjäna bra med pengar i stället.

Vi (Vallentuna trafikskola) avråder våra elever från intensivutbildningar och jag får dagligen förklara nackdelarna med dem för elever. Vi erbjuder dem istället vår syn på intensivutbildning där den privata övningskörningen har den störta rollen. Säkra trafikanter byggs av mängdträning - Farliga trafikanter byggs på intensivutbildningar. Det är bara att inse fakta: Körkort ska ta tid så börja i tid! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar