måndag 13 december 2010

För- och nackdelen

Man pratar om fördelar och nackdelar med att flytta hemifrån.
Man pratar om för och nackdelar med att bo hemma.

Jag behövde inte leta för att hitta det tyngsta argumentet mot att flytta hemifrån och för att bo hemma.
Mamma och Pappa.
Jag vet att jag kommer vänja mig, det är ju inte så att jag aldrig kommer se dom igen. De bor bara 10 minuter bort. Christian må vara den mest förstående människa jag träffat, jag kan prata om allt som oroar mig med honom. Men det finns en lyssnare som är snäppet vassare, Mamma (eller vad säger du Kalle?). Det sägs att mammor har en speciell kontakt till sina barn, uppenbarligen inte alla mammor, men vår mamma, absolut. Hon vaknar 10 minuter innan jag eller Erika rycker i dörren på nätterna, hon ser direkt om något är fel och vet precis vad hon ska säga för att lugna eller uppmuntra. Hon vet när hon ska lägga sig i och när hon ska hålla sig undan. Hon är perfekt.

Och Christian må vara händig och fixar i stort sätt allt, jag lite fullt ut på honom gällande det mesta. Men det finns en fixare som är snäppet vassare, Pappa. Han har skämt bort mig och Erika med att fixa allt innan vi ens hinner tänka på saken. Pappa är den person jag rådfrågar först gällande i stort sett allt. Pengar, bil, mitt eget välbefinnande. Folk frågar "Hur gör du när...?", jag svarar "Frågar pappa." eller "Det fixar pappa!". För det finns nog ingenting som han inte kan fixa. Han är perfekt.

Långt ifrån alla har haft den turen som jag har haft. Jag har världens bästa mamma och världens bästa pappa. Men som sagt, de ska ingenstans. Mamma är bara 10 minuter bort om jag behöver prata och pappa är bara 10 minuter bort om jag behöver hjälp. Sen har jag Christian vid min sida som är bra på båda. Men det finns en trygghet i att ha dom på armlängds avstånd och den tryggheten kommer jag att sakna.

Jag älskar er

3 kommentarer:

  1. vet precis vad du menar :) ska aldrig flytta

    SvaraRadera
  2. svar: fast med den klänningen lär jag visa tuttarna ett antal gånger...

    SvaraRadera
  3. svar: Då kan du kolla.. nu! :)

    SvaraRadera