onsdag 29 februari 2012

Over and out!

I morse önskade jag att alla människor med fördomar mot så kallade "kamphundar" hade befunnit sig i Ormsta, precis vid tunneln vid Ormstaskolan. 

Jag och Diesel hade tagit en härlig (läs blöt och äcklig) promenad till jobbet och jag var irriterad över diverse saker, t.ex. mina dyblöta fötter. Vi började närma oss ovannämnda tunnel och jag såg på håll hur en kvinna kommer ut från tunneln. 5 meter bakom henne kommer en Jack Russel (hund för er okunniga), så gott som lös (kopplet släpade bakom) och ytterligare 5 meter bakom kommer en liten pojke på 3-4 år. Spontant tänkte jag att det måste vara en vänlig hund eftersom den går lös. Ack så fel jag hade. Jag och Diesel var i trappan ner mot tunneln (den lilla familjen hade redan passerat nere på gångvägen) då Jack Russeln plötsligt vände sig om och fick syn på oss. På en microsekund satte den, morrandes, av i världens fart mot oss, flög på Diesel och den bet och bet och bet.

Diesel såg mest chockad och förvånad ut över det lilla kräkets tappra försök att göra skada. Jag drog in Diesel bakom mig och sparkade bort Jack fucking Russeln, gång på gång, men den ettriga jävel var på henne igen innan jag han förbereda nästa spark (bortfösning med foten). Matten till hunden stod mest skrek men fick  till slut tag på den och jag och Diesel kunde ta oss där ifrån. Möter den lilla pojken nere i trappen som såg ut att skämmas en aning. Han frågade vad jag hette och sa att jag hade en fin hund. Jag sa tack och tänkte: "Det har inte du!". Diesel klarade sig undan med endast ett litet sår på läppen.

Varför skulle alla fördomsfulla ha sett detta då? Jo, där blir min "aggressiva" och "jättefarliga" "kamphund" attackerad av en av Sveriges vanligaste familjehundar och hon står bara och tar emot, bett efter bett, och lyfter inte ens på läppen i försvar. Jack Russeln hade tur, hade Diesel velat hade hon dödat den på två sekunder men sån är inte hon. Hon är snäll, har ett bra lynne och tror gott om allt och alla. Till skillnad från denne Jack Russel som alltså gav sig på en icke könsmogen, 10 månader gammal valp. Snäll? Fin familjehund? Bra temperament? Frisk i huvudet? NEJ! Var lagom extrairriterad efter detta. Ha det här i åtanke nästa gång ni tänker uttala er om min "farliga" hund. Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar