tisdag 29 mars 2011

Soldatjävel!

Hatar när folk underskattar mig. Idag hatar jag post-killen som kom med fyra tunga kartonger med böcker. Jag var snäll och erbjöd honom hjälp som han tacksamt tog emot då han tydligen hade ont i ett knä. Väl nere vid postbilen räcker han över en av kartongerna men innan han släpper den frågar han "Orkar du verkligen den här? Den är jättetung." Seriöst? Vad kan kartongen ha vägt? 15-20 kg och denna stora, starka (trodde jag) karl tyckte att det var, inte bara tungt, utan jättetungt. Eller så tyckte han att jag såg klen ut, jag vet inte. Jag tänkte be honom räcka mig den sista kartongen också, på samma gång, men eftersom han indirekt sa "du som är flicka och klen, orkar du bära den här?" fick han knata upp för trappan med sitt onda knä och lämna den sista kartongen själv.

Minns ett liknande tillfälle, fast värre, så väl. Det var på SACO-mässan i 3an och jag och Lea ville göra lumpen. Inte vanlig basiclumpen utan något mer krävande, typ luftburen jägare, fallskärmsjägare eller något annat häftigt. Vi blev hänsvisade till en stor, jättestor, manlig soldat. Bakom mig och Lea gick David (kanske inte stor, men lång), och när vi kom fram till denna enorma soldat så ser han inte ens mig och Lea (väljer kanske att inte se oss, eller så är han för lång för att notera oss nere vid hans navel). Han kollar i alla fall bara på David och frågar "Jasså, är du intresserad av att göra lumpen?" David svarar "Nej, men de här två är det" och pekar ner på mig och Lea. Soldaten tittar ner och ser oss för första gången och småler lite. "Jaha ja, och vad skulle ni vilja göra då?". Jag och Lea frågar vilken den tuffaste utbildningen är och att vi skulle vilja göra den. Så fysiskt och psykiskt krävande som möjligt. Han garvade bara och började prata med några andra. Kan inte minnas att jag någonsin kännt mig så diskriminerad och underskattad. Vi skulle säkert inte ha pallat (av hans storlek jämnfört med vår att dömma), men man måste väl i alla fall få försöka? Jävla mansgris, hoppas du hoppat från ett flyg och glömt fallskärmen. Idiot!

1 kommentar:

  1. På jobbet för ett tag sen ropade en kund på mig och när jag vände mig om sa han "jaha du är säkert praktikant här, du kan nog ingenting om det". KUL??

    SvaraRadera