torsdag 13 januari 2011

Ord och inga visor

Inte blev jag mycket klokare av mitt läkarbesök imorse. Nu var det ju inte en undersökning av det slaget att han skulle berätta för mig vad som var fel, men jag hade hoppats på att han skulle kunna svara på den frågan i alla fall. Svaret jag fick var "Du har gjort en knäopration, ditt knä är anatomiskt inte helt rätt så det kommer att kännas konstigt". Nu är ju grejen den att det inte känts så här förut, men, blir det inte bättre får jag väl boka ett nytt besök för en ordentlig undersökning.

I övrigt gick det väl bra, han fick allt underlag han behövde för invalitítetsintyget så får vi se vad försäkringsbolaget säger. Jag fick även den goda (värsta på länge) nyheten att jag kommer att få artros* någon gång senare i livet och att jag kan komma att behöva byta ut hela knäleden mot en protes. Det är sånna besked man vill ha när man är 20 år och knappt börjat gå. Hur tidigt artrosen uppenbarar sig beror på hur länge jag spelar fotboll. Ju längre jag sliter på knät, ju fortare kommer jag att få problem. När jag frågade läkaren hur hans ställde sig till mitt fotbollsspelande svarade han "Det är helt upp till dig själv och hur du känner dig. Om du anser att du kan köra och har ambitioner, så kör. Jag skulle inte låta ett korsband hindra mig från att göra det jag brinner om smärtan bara kom ibland". Värt att tänka på.

Jag är kluven, hur fan ska jag göra?

*Artos är en ledsjukdom som bryter ned brosket i leden (mitt fall knäleden). Sjukdomen medför stelhet, minskad rörlighet och smärta. Smärtan kommer först vid belastning men senare även under vila. Sjukdomen drabbar främst äldre människor och överviktiga - och så mig då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar